Okres po ciąży - jak zachować regularność?

Okres po ciąży - jak zachować regularność?
Autor Marta Tomaszewska
Marta Tomaszewska23.12.2023 | 7 min.

Okres po ciąży jest regularny lub nieregularny, w zależności od wielu czynników. W artykule wyjaśnimy, jakie elementy wpływają na powrót miesiączki po ciąży i jak ułatwić sobie regularny cykl. Dowiesz się, jak długo zwykle trwa brak miesiączki po porodzie, co robić, by wróciła szybciej oraz kiedy niepokoić się jej nieregularnością.

Kluczowe wnioski:
  • Karmienie piersią może opóźniać powrót miesiączki nawet do 6 miesięcy
  • Aktywność fizyczna i zdrowa dieta przyspieszają regularny cykl
  • U kobiet karmiących pierwsze miesiączki mogą być nieregularne
  • Stres i zmęczenie po porodzie nie pomagają miesiączce
  • Jeśli do 12 miesięcy nie dostaniesz miesiączki, skonsultuj się z lekarzem

Jak długo mija okres po ciąży

Wiele kobiet zastanawia się, kiedy wróci miesiączka po ciąży. Niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ jest to bardzo indywidualna kwestia. Nieregularna miesiączka po porodzie jest zjawiskiem całkowicie normalnym.

Bezpośrednio po porodzie nie dostajesz miesiączki, ponieważ poziom hormonów jest wciąż bardzo wysoki. Okres nie pojawia się zazwyczaj w czasie karmienia piersią, przez co u wielu mam ten stan utrzymuje się nawet przez 6 miesięcy. Zwykle jednak do 12 miesiąca powinnaś już zobaczyć pierwsze krwawienie miesiączkowe po ciąży.

Czy po porodzie okres może być nieregularny

Nieregularność okresu po porodzie jest czymś całkowicie typowym, zwłaszcza u kobiet karmiących. W pierwszych miesiącach cykl może być chaotyczny - czasem dłuższy lub krótszy niż zwykle. Nie powinno to budzić niepokoju, jest po prostu oznaką, że organizm powoli wraca do normy po 9 miesiącach ciąży i porodzie.

Warto pamiętać, że nieregularność cyklu bezpośrednio po porodzie nie musi oznaczać problemów z płodnością. Po prostu ciało potrzebuje czasu, by na nowo się wyregulować. Zwykle zajmuje to około kilku miesięcy.

Miesiączka po ciąży wraca nieregularnie

Jak już wspomnieliśmy, miesiączka po porodzie bardzo często wraca w nieregularny sposób. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że poziom hormonów w organizmie jest niestabilny. Ciąża trwa 9 miesięcy i tyle mniej więcej czasu potrzeba, by wszystko powróciło do normy.

W pierwszych kilku cyklach po porodzie okres może trwać krócej lub dłużej niż zwykle. Różnice mogą sięgać nawet kilku dni. Dodatkowo może zdarzyć się tak, że w jednym cyklu krwawienie będzie obfitsze, a za miesiąc ledwo zauważalne. To wszystko mieści się w normie, więc nie należy się tym przejmować.

Warto również podkreślić, że nieregularność miesiączki nie musi oznaczać problemów z płodnością po porodzie. Organizm po prostu stopniowo wraca do wydolności sprzed ciąży i temu należy dać czas.

Karmienie piersią reguluje miesiączkę

Jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na powrót miesiączki po porodzie jest karmienie piersią. U kobiet, które nie karmią jej pojawienie się może nastąpić już po 6-8 tygodniach. Jednak u mam karmiących naturalnie dochodzi do hamowania owulacji, przez co pierwsza miesiączka po ciąży pojawia się zwykle pomiędzy 3 a 6 miesiącem.

Dzieje się tak, ponieważ ssanie przez dziecko piersi pobudza wydzielanie prolaktyny, która blokuje jajeczkowanie. Dlatego u wielu kobiet dopiero po odstawieniu dziecka od piersi cykl menstruacyjny zaczyna wracać do normy.

Należy jednak pamiętać, że mimo iż karmienie naturalne może opóźniać ovulację, to nie chroni w 100% przed zajściem w kolejną ciążę. Dlatego jeśli nie planujesz drugiego dziecka, dobrze jest zastosować dodatkową antykoncepcję.

Zdrowa dieta ułatwia powrót miesiączki

Okres po ciąży - jak zachować regularność?

Kolejnym istotnym czynnikiem, od którego zależy regularność cyklu miesiączkowego po porodzie jest dieta. Zbilansowane posiłki, bogate w niezbędne witaminy i minerały pomagają organizmowi szybciej wrócić do formy sprzed ciąży.

Warto postawić na produkty z dużą zawartością żelaza (kasze, nasiona roślin strączkowych, ciemnozielone warzywa), wapnia (mleko, jogurt) i witamin z grupy B (drób, ryby, jaja). Równie istotne są zdrowe tłuszcze, będące budulcem hormonów płciowych.

Z kolei potrawy wysoko przetworzone, fast foody oraz alkohol mogą zaburzać gospodarkę hormonalną i tym samym opóźniać stabilizację cyklu miesiączkowego.

Przykładowa dieta wspomagająca cykl po porodzie

- Warzywa: szpinak, brokuły, kalafior, pomidory - Owoce: truskawki, maliny, borówki, jabłka
- Nasiona: siemię lniane, sezam, dynia - Płatki owsiane
- Ryby morskie - Chude mięsa Drobiowe

Aktywność fizyczna przyspiesza regularność

Aktywność fizyczna odgrywa bardzo ważną rolę w powrocie do zdrowia po ciąży i porodzie. Regularne spacery czy ćwiczenia poprawiają ogólną kondycję organizmu, przyspieszają gojenie się blizn poporodowych oraz pomagają zrzucić zbędne kilogramy.

Co więcej, wysiłek fizyczny pozytywnie wpływa także na pracę układu hormonalnego, a tym samym ułatwia uregulowanie cyklu menstruacyjnego. Aktywność powoduje wydzielanie endorfin, które z kolei pobudzają produkcję estrogenów.

Warto zacząć od spokojnych spacerów, stopniowo zwiększając intensywność wysiłku. Można wzbogacić trening o elementy takie jak marsz z kijami, joga, pilates czy nawet lekki bieg.

Najważniejsze to stopniowa aktywność, dostosowana do Twojego aktualnego samopoczucia. Nie forsuj organizmu zbyt intensywnym wysiłkiem tuż po porodzie.

Naturalny powrót miesiączki zajmuje czas

Podsumowując, powrót miesiączki po ciąży to proces, który po prostu wymaga czasu. Każda kobieta jest inna i u każdej cykl menstruacyjny ureguluje się w nieco innym momencie. Średnio dzieje się to w okresie 6-12 miesięcy po porodzie.

Najważniejsze to zapewnić organizmowi opiekę w postaci zbilansowanej diety i umiarkowanego wysiłku fizycznego. Jeśli mimo upływu roku nadal nie dostałaś miesiączki lub twoje cykle są bardzo nieregularne, koniecznie udaj się do ginekologa. Być może będą potrzebne badania hormonalne lub ultrasonografia.

Jednak w większości przypadków po prostu trzeba dać sobie i ciału trochę czasu na regenerację po wymagających 9 miesiącach ciąży i porodzie. Wówczas z dużym prawdopodobieństwem nasz cykl sam powróci do normy.

Podsumowanie

Miesiączka po porodzie bardzo często wraca w nieregularny sposób. Jest to spowodowane gwałtownymi zmianami hormonalnymi zachodzącymi w organizmie kobiety. Nieregularność okresu po ciąży nie powinna budzić niepokoju i zazwyczaj ulega stabilizacji w ciągu kilku pierwszych miesięcy.

Na powrót cyklu menstruacyjnego do normy po porodzie wpływa wiele czynników. Duże znaczenie odgrywa m.in. karmienie piersią, które może opóźniać ovulację i tym samym wydłużać brak miesiączki nawet do 6 miesięcy. Pomóc może także zbilansowana dieta i umiarkowana aktywność fizyczna.

Zwykle pierwsza miesiączka po ciąży pojawia się między 3 a 12 miesiącem od porodu. Jednak należy pamiętać, że każda kobieta jest inna. Dlatego warto dać sobie czas i nie wpadać w panikę, jeśli cykl wolniej wraca do normy. Ostatecznie jednak w razie wątpliwości najlepiej skonsultować się z ginekologiem.

Podsumowując, nieregularność cyklu menstruacyjnego tuż po porodzie jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. Warto zadbać o siebie, a organizmowi pozwolić stopniowo dojść do siebie po ciąży i powoli wrócić do równowagi hormonalnej sprzed 9 miesięcy.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Co potrafi dziecko w 9 miesiącu życia?
  2. Co to połóg: objawy i czas trwania
  3. 28 tydzień ciąży: rozwój dziecka, objawy, brzuch i porady
  4. Dziecko 10 tygodni - 10 tygodniowe niemowlę, 10 tyg dziecko
  5. Dziecko urodzone w 32 tygodniu - wcześniak poradnik
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Marta Tomaszewska
Marta Tomaszewska

Jestem pedagogiem z wieloletnim doświadczeniem w pracy z dziećmi. Dzielę się na blogu poradami, jak rozwijać kreatywność i zdolności manualne u dzieci w różnym wieku. Opowiadam o zabawach i ćwiczeniach wspierających motorykę małą i dużą. Daję też wskazówki, jak włączać dzieci w obowiązki domowe i rozwijać ich samodzielność

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły